Villkor/Leverans

Bra att veta

Samtliga våra tyger styckfärgas och färgavvikelser kan förekomma, även mot prover och färgkartor som vi skickar ut.
Mängden tyg och matta på rullar och balar varierar +/- 10 % på antalet meter. Vid beställning av balar eller rullar godkänner du att det kan variera i volym. Vi fakturerar efter antalet meter på rullen (d v s +/- 10 % på priset i webshopen). Om du behöver exakt antal (eller minsta antal) meter skall det anges i kassans meddelanderuta.
Molton och viss nessel/muslin ligger veckad om ca 1 meter/veck. Vi mäter aldrig löpmeter, utan utgår från att ett veck är 1 meter. Tänk på att verklig längd kan avvika från levererad och fakturerad mängd. Det är så dessa textiler säljs i hela världen.
Produktionsdatum, tillverkningsomgångar, färg mm skall kontrolleras innan förpackningar öppnas så det är korrekt och från samma produktion (om det behövs). Öppnas förpackningen anses det som produkten är godkänt av er.
Vi levererar våra tyger vikta om inget annat anges.
Mässmattor i nålfilt kan vara böjda. Det är mycket, mycket små variationer i produktionen som inte går att styra mer exakt som gör om de blir böjda eller inte. Detta gäller samtliga tillverkare av eventmattor och korttidsmattor och är inte en grund för reklamation eller kompensation.
Leveransadressen skall ske till bemannat företag, organisation, skola etc. Är leveransadressen också en bostad MÅSTE detta anges för att undvika extra kostnader.

Beställning

Eventgross tar ut en administrativ avgift på 75 SEK på beställningar under 400 SEK exklusive moms och frakt.
Minsta beställning på löpmeter är normalt 5 meter. Om du önskar beställa mindre så kontakta oss per mail eller telefon. Vanligtvis tillkommer då en kap-kostnad.
När du genomför ett köp i webbshopen, via e-post eller telefon godkänner du detta köpeavtal.

Myndighetskrav och lagar

Finns det myndighetskrav, regler eller lagar som reglerar användningen av produkten åligger det kund att kontrollera detta. Det gäller till exempel vilket flamskyddscertifikat som krävs vid montering i en lokal.
Det åligger kund att ta reda på hur produkt skall användas och monteras på korrekt, säkert och byggnadstekniskt sätt.

Konto

Konto skapas i samband med att du gör din första beställning i webb-shopen. Kunden ansvarar för att förvara sina inloggningsuppgifter på ett säkert sätt.
Normalt sett begär vi förskottsbetalning vid första ordern. Vid efterföljande beställningar gör vi en kreditprövning på företaget. Går den igenom har du en kredit på 10 dagar på tryckt material och 30 dagar på övriga produkter.

Betalning

Samtliga nya kunder och nystartade bolag utan bokslut handlar mot postförskott eller förskott.
Betalning kan sedan ske mot faktura efter sedvanlig kreditprövning. Vi förbehåller oss rätten att begära betalning i förskott om vi finner skäl för det. Vid beställningar från kunder utanför Sverige gäller alltid förskottsbetalning.
Vi använder Intrum Justitia för att driva in våra krav. Utlämnade varor stannar i Eventgross AB:s ägo till dess att full betalning kommit oss tillhanda.
Om betalning inte sker i tid kommer samtliga rabatter som gäller försenad faktura samt framtida rabatter att tas bort. Fullt pris på samtliga produkter kommer att faktureras de fakturor som inte betalats i tid. Detta gäller även kampanjpriser.
Det är alltid beställaren som ansvarar för att ordern betalas. Vi skickar inte faktura till vår kunds kund (om inte slutkunden ringer direkt till oss och beställer).
Samtliga priser på hemsidan är exklusive frakt och svensk moms.
Offererade priser gäller i 15 dagar om inget annat anges i prisberäkningen/offerten.

Faktura

Vi följer lagen om hur en faktura ska vara utformad. Vill kunden att fakturan ska ha med extra uppgifter utöver vad lagen kräver är det på kundens eget ansvar att rätt information lämnas vid varje beställning. Vissa kommuner kräver, på grund av fakturaskanning, att fakturan ska ha ett specifikt utseende. Om så är fallet måste beställaren uppge detta. Vi tar inte ansvar för att fakturan får felaktigt innehåll om beställaren lämnar felaktiga/vaga upplysningar vid beställning.

Om du inte är nöjd

Om du inte är nöjd med våra levererade produkter, meddela Eventgross omedelbart efter leverans. Kundanpassade varor som t ex tryckta, kapade eller uppsydda produkter återtas inte. Undantag görs naturligtvis om Eventgross skickat fel saker enligt beställning. Returnering av varor ska ske till vårt lager efter kontakt med oss, inte till utlämningsställe. Kommer varor till utlämningsställe debiterar vi 200 SEK för transport och uthämtning av gods. Observera att Eventgross endast accepterar retur av oanvända produkter.

För att vi ska kunna kompensera eller godkänna reklamation är det ett krav att vi får in följande info:
– Tillverkningsbatch / färgbad.
– Nummer på rulle eller bal.
– Fotografier, både närbild på skada samt på hela slutresultatet.

Får vi inte in ovan info har vi inte möjlighet att reklamera mot våra tillverkare och kan inte kompensera dig som kund. SPARA ETIKETTER!

Har något blivit fel i sömnad, tryck eller på annat sätt så kommer vi att åtgärda detta. Vi tar sakerna i retur och gör om dessa. Vi accepterar inte prisavdrag utan felen skall åtgärdas så du som kund blir nöjd. Normalt har vi 1-2 veckor för att åtgärda sömnad och tryckta backdropar, men prioriterar naturligtvis detta. Det är viktigt att kunden emballerar väl så inga transportskador uppkommer när produkten returneras. När det gäller reklamationer står vi inte för kostnader som tex montering, demontering eller dylikt.

Transport

Vi ombesörjer frakt åt kund om inget annat anges vid beställning. Om du har konto hos eget transportbolag är du välkommen att e-posta fraktetiketter. Vi mailar tillbaka när du kan beställa transport. Våra villkor är fritt vårt lager i Vaggeryd, detta innebär att kunden ansvarar för godset så fort det lämnar vår lastkaj. Det går att teckna försäkring vid transport som täcker förlust, meddela oss om det skall göras på dina transporter.
Transportskador skall anmälas direkt till chauffören vid mottagande av godset. Dolda skador skall anmälas direkt när det upptäckts (senast 7 dagar efter ankomst). Packa alltid upp dina varor direkt när de anländer för att kontrollera att allt ser bra ut.
Vid felaktig leveransinformation eller om man inte är på plats, inte svarar i telefon vid leveransavisering eller annat transporthinder fakturerar vi de kostnader som fraktbolaget har. Det är mycket viktigt att vi har korrekt information direkt vid beställningen. Leveranser ska ske till ett bemannat företag, skola, organisation etc. Är leveransadressen både företagsadress och bostadsadress eller enbart bostadsadress MÅSTE detta anges tydligt till oss vid beställning. Transportbolagen kräver i dessa fall att gods skall aviseras för att undvika extra fraktkostnader. Du som kund ansvarar för att DHL (eller annat fraktbolag) kan leverera till den adressen du anger till oss, kontrollera alltid detta med dem om du känner dig osäker.
Returer till oss (t ex prover som vi tidigare skickat till kund) skall skickas med sökbar frakttjänst till vårt lager. Varor eller prover får EJ skickas med vanlig post.

Transporttid

Vi kan inte garantera en tredje parts åtaganden (t ex tid för leverans). Paket som inte kommit fram i tid reklameras av kund till transportbolag. Vi ombesörjer frakt åt kund. Vi godkänner inga reklamationer på produkter som får sen ankomst till kund på grund av tredje part (d v s förseningar i transport etc).
Leveranstider kan variera. Har vi produkten i lager, ca 1-3 arbetsdagar. Är produkten beställningsvara, ca 1-3 veckor. För tryckta produkter gäller ca 2-8 veckor beroende på produkt. Vi reserverar oss mot eventuell slutförsäljning.
Vid beställning av varor med deadline, maila alltid in det datum du behöver varorna tillsammans med order/fakturainformation för att inte missförstånd ska ske.

Ångerrätt

14 dagar gäller enbart privatpersoner, företag har ingen ångerrätt. Vid tveksamheter kontakta oss för en diskussion!

Tryckta varor

Samtliga priser och offerter på tryckta produkter gäller vid inlämnande av tryckfärdigt original. Kund ansvarar för inskickade original. Låt därför alltid någon kunnig titta på originalfiler innan de skickas till oss.
Vi reserverar oss för fel pris, försenade leveranser och fel i texter på vår hemsida.
Vi reserverar oss även mot kostnader som uppstår vid Force Majeure (t ex naturkatastrofer, strejker och bränder).
Väljer kund att inte få och godkänna korrektur eller provtryck kan varor ej reklameras.

Övrigt

Vi tar inte ansvar för om någon försöker manipulera våra produkter (t ex festivalarmband, nyckelband, laminat) för att komma in på områden. Vi skickar gärna ut prover för godkännande av vår höga kvalité. Tänk på att beställa i tid så du har tid att prova de produkter som du köpt innan de skall användas.